Je hebt veel ervaring in de uitzendbranche. Hoe zet jij die optimaal in bij Logistic Force?
“Ik werk inderdaad al ruim 28 jaar in de uitzendbranche en heb bij verschillende organisaties ervaring opgedaan. Hierdoor weet ik inmiddels goed wat wel werkt en wat juist niet. Deze kennis zet ik nu in binnen mijn functie als operationeel directeur bij Logistic Force. Iedere keuken is anders natuurlijk, maar als kok gebruik je van alle recepten de beste ingrediënten en maakt er op je nieuwe werkplek een nieuw, verrassend recept van. En de minder goede ingrediënten laat je lekker achterwege.”
Waarom zie je jouw functie als een echte ondernemersfunctie?
“Ik ben nooit écht ondernemer geweest, maar ik pak wel altijd het ondernemerschap binnen de rol die ik heb. Logistic Force kenmerkt zich door lokaal ondernemerschap en door het ondernemen binnen de overkoepelende groep. Iedere organisatie bevindt zich in een bepaalde levenscyclus. Logistic Force heeft zich de afgelopen jaren in de groeifase bevonden en we zijn nu onderweg naar de volwassenheidsfase. Onze doelstellingen liggen zowel op het strategische vlak als op het uitvoerende vlak, maar daarnaast hebben we ook centrale en decentrale doelstellingen met elkaar vastgesteld. Als je deze zaken combineert met mijn functie, dan raakt dit absoluut de kenmerken van ondernemerschap. Ik neem mijn verantwoordelijkheden voor de zaken waar ik invloed op kan uitoefenen. Ik zie mezelf dan ook als ondernemer binnen een groter geheel.”
Hoe zie je dat in regionaal en landelijk perspectief?
“Landelijk hebben we centrale speerpunten, thema’s en doelstellingen. We faciliteren ook landelijk vanuit ons Service Center in Tilburg. Maar regionaal zijn we afhankelijk van de footprint en de marktwensen van de regio of vestiging. De focus kan in het kader van marktwerking regionaal of per vestiging dus afwijken ten opzichte van andere regio’s of vestigingen. We hanteren de stelregel: ‘centraal wat moet, decentraal wat kan’.”
Wat zijn jouw persoonlijke ondernemerskrachten?
“Mijn glas is halfvol, zelden halfleeg. Ik neem mijn verantwoordelijkheid en acteer daar ook naar. Daarnaast vind ik het belangrijk om het team van collega’s te enthousiasmeren en met oprechte aandacht successen te boeken. Bij mij is het wel ‘what you see, is what you get’. Ik ben eerlijk, transparant en recht door zee. Als je het mij vraagt de beste manier om zaken te doen, zowel intern als extern.”
Welke skills zou je nog willen verbeteren?
“Ik ga altijd uit van het goede van de mens. Daardoor ben ik goedgelovig en soms een beetje naïef misschien, met als gevolg dat ik weleens verrast word. Daarnaast zou ik mezelf nog iets verder willen ontwikkelen op het gebied van ‘outside in’ denken in plaats van ‘inside out’ denken. Ondanks dat dit al tot mijn prioriteiten behoort, ben ik van mening dat er altijd ruimte is voor verbetering.”
Hoe stimuleer jij anderen in jouw denk- en zienswijze?
“Ik vind het belangrijk om over belangrijke onderwerpen consensus te krijgen. Het creëren van draagvlak is ongelooflijk belangrijk voor een organisatie als die van ons. Dit bereik je alleen door collega’s te betrekken bij je plannen. Vragen naar hun ideeën, wensen en inzichten en die zoveel mogelijk meenemen in je besluiten. Mensen stimuleren, motiveren en enthousiasmeren door naar ze te luisteren en vervolgens goed te communiceren, dat is waar het om draait. En ook als je niet kunt voldoen aan de wensen, dan moet je dat communiceren. Nee is soms ook een antwoord. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Als je daar een goede balans in weet te vinden, dan krijg je mensen ook makkelijker mee in je denk- en zienswijze.”
Wat is je beste advies aan andere ondernemers?
“Ben altijd eerlijk, ook als de boodschap lastig is of weerstand oproept. Soms kun je als directeur niet alle beschikbare informatie met anderen delen, maar ook dan moet je aandacht hebben voor je collega’s en naar ze luisteren. Maar het belangrijkste advies is dat je dicht bij jezelf moet blijven. Ga geen kunstje doen, dan val je al snel door de mand. En nog een bonustip: vier successen met elkaar. Dat motiveert enorm!”
Wat is je grootste misser in het ondernemerschap? En wat heb je ervan geleerd?
“Ik wil nog weleens in mijn eigen denkwijze blijven zitten. Dan ga je oordelen en stel je geen vragen meer. Er is dan niet voldoende aandacht voor het perspectief van bijvoorbeeld de opdrachtgever of werknemer. De enige manier om dat te realiseren is door in gesprek te blijven met de mensen om je heen. En dat is dus precies wat ik op mijn prioriteitenlijstje heb staan.”
Heb je een mooie anekdote die je is bijgebleven?
“Ja, zeker! Soms gaan grote aanvragen via een tender. Dit is een aanbesteding waar meerdere uitzendbureaus op mogen inschrijven. Er kwam een mooie tender voorbij en Logistic Force wilde deze opdracht uiteraard graag binnenhalen. Toch verloren we hem aan een concurrent. In plaats van onze werkwijze aan te passen of de prijs drastisch te verlagen om alsnog een kans te maken, zijn de betrokken collega’s respectvol in gesprek gebleven met de opdrachtgever. We zijn niet bij de pakken neer gaan zitten, in tegendeel zelfs. We gaven aan ten allen tijde de ‘tweede viool’ te willen spelen als de concurrent niet kon voldoen aan de wensen. En dat is de opdrachtgever blijkbaar bijgebleven. Want toen na een tijdje de concurrent niet de juiste mensen kon vinden, werden wij benaderd. Eerst op basis van een proef, maar inmiddels zijn we daar hoofdleverancier van alle uitzendkrachten. Een compliment aan alle collega’s die hun steentje hebben bijgedragen aan dit mooie resultaat. Een heel mooi voorbeeld van de merkbelofte van Logistic Force: het vinden van de betere baan.”