In gesprek met... Ruud Bokhoven

Ruud Bokhoven (62), instructeur bij Logistic Force, is een echte (oude) rot in het vak. Met een berg aan ervaring, kennis van zaken, maar vooral veel enthousiasme motiveert, stimuleert en enthousiasmeert hij zijn cursisten iedere dag opnieuw voor de opleidingen in de logistiek en transportsector. Eén van de opleidingen waar Ruud zijn agenda goed mee gevuld heeft is de ADR-opleiding. Door Europese wetgeving wordt deze opleiding verplicht gesteld voor vrachtwagenchauffeurs en veiligheidsadviseurs die werken met gevaarlijke stoffen. We gingen met Ruud in gesprek over zijn vak, zijn cursisten en zijn toegevoegde waarde.

Waarom is de ADR-opleiding zo belangrijk?

“Ik vind het een goed gegeven dat voor mensen die werken met gevaarlijke stoffen deze opleiding verplicht is. Men moet leren hoe ze om moeten gaan met gevaarlijke stoffen. Dit komt de veiligheid van alle werknemers in een bedrijf ten goede. Men moet weten wat ze vervoeren, overslaan of opslaan in een bedrijfshal en wat de risico’s daarvan zijn. Natuurlijk is het ook belangrijk dat ze weten hoe ze moeten handelen als er onverhoopt toch iets gebeurt.”


Wat maakt jouw werk leuk?

“Het is afwisselend. Als je kijkt naar de ADR-opleidingen zijn er een aantal verschillende opleidingen die wij aanbieden. Afhankelijk van wat iemand nodig heeft voor zijn functie, kiezen we samen met de cursist of werkgever een passende opleiding. En dan heb je nog de maatwerkopleidingen die wij ‘incompany’ voor bedrijven verzorgen. Al onze opleidingen hebben eenzelfde basisinhoud, maar worden per opleiding aangevuld met relevante onderwerpen voor het te behalen van het diploma of certificaat. Maatwerkopleidingen worden altijd in overleg met de klant en een opleidingsadviseur samengesteld. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de inhoud, maar ook naar de doelgroep. Voor ons is het belangrijk dat iedereen geïnteresseerd en geboeid blijft tijdens de opleidingsdagen. Maar iedere doelgroep wordt op een andere manier getriggerd. Dit zijn allemaal zaken waar ik als instructeur rekening mee houd.”

Jullie service en dienstverlening gaat dus best ver?

“Ja absoluut. En dat vinden wij ook belangrijk. Nét dat ene stapje extra zetten voor onze klanten en cursisten. Vroeger gingen we zelfs mee met de cursist naar het mondeling examen bij het CBR als dat nodig was. Dat mondeling examen is inmiddels afgeschaft en alle examens worden nu digitaal afgelegd. Maar die service zie je nu terug in andere zaken zoals persoonlijk contact, goede en ervaren instructeurs en we ontzorgen onze klanten op het gebied van opleidingen. We hopen daarnaast dat door onze aanpak zoveel mogelijk deelnemers slagen voor de opleiding. Daar wordt iedereen gelukkig van.”


Nu we het daar over hebben… Jullie slagingspercentage voor de ADR-opleidingen is erg hoog. Hoe denk je dat dit komt?

“Ons slagingspercentage voor de ADR-opleidingen is 94%. Ik denk dat dit komt doordat wij werken met ervaren ‘vakidioten’. Veel van mijn collega’s, inclusief ikzelf, komen zelf uit de logistieke of transportsector en weten dus waar de cursisten in het dagelijkse (werk)leven tegenaan lopen. Dat praat gewoon makkelijker en er is al snel een klik. Naast onze gedegen opleidingen beschikken wij ook over oefenmateriaal. Cursisten krijgen daar allemaal toegang toe en kunnen in een afgebakende periode ongelimiteerd oefenen voor het examen. En heel belangrijk: daarna bespreken we de antwoorden. Alleen weten dat je een vraag goed of fout beantwoord hebt, is niet voldoende. Cursisten moeten begrijpen waarom het antwoord A of juist B is. Met name die achtergrondinformatie en begeleiding is cruciaal voor het slagingspercentage. Voor de maatwerkopleidingen maken wij overigens zelf de toetsen. En die maken we extra moeilijk. Niet om de cursisten te pesten, maar om ze goed voor te bereiden. Het examen valt dan vaak mee.”


Wat is jouw persoonlijke toegevoegde waarde?

“Dat moet je eigenlijk aan mijn cursisten vragen. Maar als ik een antwoord moet geven, dan ligt mijn toegevoegde waarde in mijn gevarieerde ervaring en achtergrond. Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en rijinstructeur geweest voordat ik mijn weg vond in de opleidingswereld voor de logistiek en transportwereld. Inmiddels ben ik alweer bijna 30 jaar werkzaam in de opleidingsbranche. Ik zie het als een uitdaging om iedere cursist zich op zijn of haar gemak te laten voelen. Degenen die het moeilijk vinden, maar ook degenen die er zo doorheen fietsen. Ik maak ezelsbruggetjes en zie het als een pluim op mijn werk wanneer iedereen slaagt. Een soort kick krijg je daarvan. En lukt het bij een kandidaat niet de eerste keer? Dan begeleid ik hem of haar net een beetje extra en neem ik de punten waarop het misging mee in een volgende opleiding. Zo creëren we een continu verbeterproces.” 


Wil je zelf nog iets kwijt?

“In dit interview staan mijn antwoorden centraal. Maar ik vind het belangrijk om te benadrukken dat we deze mooie resultaten en goede werkwijze toch echt samendoen met alle collega’s van onze opleidingstak. Zowel de mensen op de binnendienst als de instructeurs. Ik zie mezelf als een klein radertje in het grote geheel. Het is echt een teamprestatie die we hier neerzetten. Mijn collega’s zijn minstens zo gedreven en enthousiast als ik.”